Home / Geld verdienen / Mysteryshopper
mystery_shopper

Mysteryshopper

Op zoek naar een aangenaam tijdverdrijf, waar je ook nog geld me verdient? Misschien is ‘mystery shoppen’ iets voor jou. Een mystery shopper is iemand die wordt ingehuurd om een aankoop in een winkel of restaurant of bij een andere dienstverlener te doen en zijn bevindingen nauwgezet te beschrijven.

De klant is koning. Tot zover de theorie. We weten allemaal dat dit in de praktijk af en toe dik tegenvalt. Steeds meer bedrijven beseffen dat klantgerichtheid essentieel is en huren mystery shoppers in om te ontdekken wat er fout gaat. Om een zo realistisch mogelijke ervaring te krijgen, wordt het personeel vooraf niet, of niet specifiek, van de mystery shopper op de hoogte gebracht. De mystery shopper presenteert zichzelf vervolgens als een gewone klant en let in het hele proces op vooraf opgestelde criteria. Voorbeelden van aspecten waarop gelet kan worden, zijn de beleefdheid van het personeel, de netheid van de winkel, wachttijden, hulpvaardigheid en deskundigheid van het personeel.

Wat doet een mystery shopper precies? Als mystery shopper krijg je regelmatig een mailtje met opdrachten waarvoor je in aanmerking komt. Je kiest zelf welke opdracht je bevalt en of je er tijd voor hebt of niet. Bijvoorbeeld: in een chocolaterie pralines kopen (die je zelf mag opeten), een lening vragen bij een bank, met de hogesnelheidstrein naar Parijs reizen waarbij je geniet van een ontbijt met champagne, ’s morgens een gsm-winkel bezoeken… Je krijgt altijd duidelijke informatie over de criteria waarop je moet letten. Bijvoorbeeld in de gsm-winkel: staat het infobord al buiten, branden alle lichten, speelt er muziek, word je begroet als je binnenstapt enz. Na je bezoek vul je via internet een vragenlijst in over je ervaring. Voor elke opdracht krijg je een vergoeding die varieert naargelang van de opdracht.”

“Wat de moeilijkste opdracht is? Een overnachting in een vier- of vijfsterrenhotel. Er zijn dan zó veel criteria waarmee je rekening moet houden. Het begint al bij de receptionist. Hij mag bijvoorbeeld niet zeggen: “Dag mevrouw X. Welkom hier! U hebt kamer 851 aan een ‘rate’ van 200 euro en u blijft één nachtje slapen.” Dat is uit den boze, want discretie is zeer belangrijk. Stel je voor dat andere klanten dit zouden horen… Of neem de man die je bagage naar de kamer brengt. Hij moet uitleg geven over de koelkast, tonen hoe de airco werkt, vermelden dat je bij de receptie een scheerapparaat kan lenen als je dit nodig hebt, en ga zo maar door. Dit wordt allemaal stap per stap gemeten. En dan heb ik het nog niet eens over de basisvereisten zoals propere handdoeken en geen vieze haren in het bad!

In België zijn er steeds meer bedrijven actief waar u zich aan kan melden als mysterie shopper. De beloning zal per opdracht verschillen.

Bijgaande enkele betrouwbare bedrijven actief in Belgie:

www.roamler.be

www.refletclient.com

www.helionresearch.com

www.gapbuster.com

Indien jij meer ervaring hebt als mysteryshopper, deel deze dan met ons!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>